Přejeme klidné svátky jara!

Recenze na potahy Tibhar Aurus od Ondřeje Horáka!

Jak vidí potahy Tibhar Aurus náš stálý recenzent Ondřej Horák?

aurus_potahy

"Zdravím a opět se hlásím s méně či více objevným psaním.

Dnešní rozjímání bude trochu jiné, než byla ta předchozí, a to hlavně kvůli potahům samotným. Dříve jsem se zabýval horkými novinkami, co zrovna přišly na pult, ale dneska půjde spíše o porovnání dvou celkem odlišných potahů Tibhar. Přestože oba spadají do série Aurus, liší se datem vydání a také vlastnostmi typickými pro svou generaci. Konkrétně půjde o potahy Tibhar Aurus Soft a Tibhar Aurus Select.

lepeni

Tibhar Aurus Soft - potah, který je určitě možné zařadit do starší generace potahů, tedy těch, které nejsou speciálně vytvořené pro hru s plastovými míči. Aurusy byly oznámené už v roce 2011. Potah je označený tibharovskými technologiemi SPI (Speedglue-Effect-Inside), tedy efektem, který má zajistit pocit jako po čerstvém přelepení, a OPTRA (Optimal Trajectory).

Tibhar Aurus Select - je stále relativně nový potah (vyšel 2017) a je spolu s Aurusem Prime oživením této rodiny, která se tak opět dostává do popředí zájmu vedle velice oblíbené řady Tibhar Evolution. Také mu nechybí technologie SPI a navíc se zde setkáme s novou SSP Catapult technologií a exkluzivně použitou růžovou houbou. Novinkou na tomto potahu je také to, že se drží aktuálního trendu zužování topsheetu a zešiřování houby (navíc nabízí tloušťku houb y max, s tupeň po 2,1). Velice zajímavé z hlediska sledování vývoje je to, že původní řada Aurus byla anoncovaná jako spinově bohaté potahy díky měkčímu topsheetu. Z dnešního pohledu, kdy se horní guma nových potahů kvůli problémům s rotací plastových míčů stále změkčuje, je topsheet AS relativně tuhý.

Každý z potahů má na začátek jednu zvláštnost. U Selectu to bylo balení, kdy je potah vzduchotěsně uzavřen v plastové kolébce se zády z tvrdého papíru. Toto kdysi klasické balení Tibharu se nyní již moc nepoužívá, ale je pěkné, že působí jinak. U Aurusu Soft je obal naprosto klasický, ale překvapilo mě, že se potah po vybalení dost zkroutil. Nicméně ani jeden nebyl cítit tuningem, čistě jen gumou. Select byl překryt papírovou fólií s obrázkem, která na gumě celkem pevně držela . Myslel jsem si, že potah bude tedy trochu lepivý, ale po jejím odlepení jsem zjistil, že to byl omyl.

Testoval jsem černý Select 2,1 mm a červený Aurus Soft 1,9 mm. Oba potahy jsou řazené do kategorie medium co do tvrdosti - Select má 45° houbu, AS 42,5°, ale je opět středem mezi klasickým Aurusem a Aurusem Sound. Potahy byly nalepené na notoricky známém TB ALC vodou ředitelným lepidlem TSP Bio Fix.

První, co alespoň já při hře s novým materiálem zaznamenám, je jakýsi prvotní cit. Jinak by se to dalo nazvat i rychlostí adaptace. Určitě v tomto ohledu hraje roli i to, co člověk od materiálu očekává, a to, jak moc se materiál liší od jeho standardu. U Selectu jsem takřka žádnou adaptační nesrovnalost nepoznal, potah se choval přesně, jak jsem očekával a hrál stabilně, vyváženě. Na první pocit působí potah celkově měkce. Trochu větší problém jsem měl v první chvíli s Aurusem Soft, který působil pocitově tvrdším dojmem, než jsem očekával. Potah starší generace prostě nehraje tak snadno jako novější Tensory. Ale věřím, že právě to může i v dnešní době spoustě lidem vyhovovat více. Potah skutečně zahraje “pouze” to, co do něj dáte.

Oba potahy mají vysoký spinový potenciál oběma směry. Otevírací topspin se hraje snáze se Selectem, potah má i na tuhém prkně neuvěřitelný dwell time. Měkčí horní guma a střední houba neklade velký odpor a míček se tak i při lehčích úderech zaboří do potahu, který ho citelně podrží a pak vypustí zpět. Na druhou stranu čop při snaze o změnu rytmu se (asi logicky) hraje lépe s pocitově tužším AS, který v tomto ohledu nepřebere tolik z příchozího míče.

Topspiny u stolu hrají oba potahy velmi přesně. Jak už jsem zmiňoval, tak hra se Selectem je snadnější, míček si zachová více z příchozí energie a člověk se tolik nenadře. S Aurusem Soft je hra náročnější na použití vlastní energie, ale potah člověku odpustí trochu více nepřesností, nesežere tolik příchozí rotace. Nejsilnější stránka AS pro mě byl jednoznačně blok. Díky nízkému katapultu a tužšímu vršku jsem s potahem dostal na stůl opravdu ledasco. Pozoroval jsem, že podo bné bloky, které se Selectem létaly součtem všech působících veličin za stůl, s AS končily celkem bezpečně na druhé polovině stolu.

V aktivní hře u mě určitě dominoval potah novější generace. Kontratopspiny i rovné údery se hrály s velkou porcí jistoty. Díky kombinaci s tuhým dřevem jsem neměl problém hrát i z delší vzdálenosti, kde katapult s hlasitým klapnutím fungoval opravdu skvěle. Ve výsledku jsem si říkal, že ještě o stupeň vyšší houbu (MAX) bych možná měl problém držet na uzdě při hře u stolu.

Závěrem bych řekl, že nejzajímavější na testu pro mě bylo porovnání materiálového vývoje a odlišností dvou generací. V žádném případě nechci nyní generalizovat, která z variant je pro dnešní hru lepší. Ostatně každému sedí něco jiného a když se podíváme na materiál širší světové špičky, tak nezřídka nalezneme potahy právě starší a osvědčené generace. Nezřídka vídáme zástupce řad Tenergy nebo Bluefire a jsou to právě tyto potahy, ke kterým má podle mě Aurus Soft blíže než ke svému pokračovateli Aurusu Select. Ten je právě typickým příkladem moderních potahů a vlastností, které s plastem nabývají na důležitosti - silnější houba zajišťující výraznější katapult, měkčí horní guma pro snazší předání spinu.

Je asi logické, že výrobce chce využít již zaběhlé jméno, a proto směřuje raději k rozšíření či oživení oblíbené série, než aby u spotřebitele budoval povědomí o novince od nuly. V tomto případě to podle mě vede trochu nešťastně k tomu, že jsou vedle sebe v jedné sérii stojí dva dost odlišné potahy. Jak jsem zmínil výše, oba potahy jsou vhodné pro spinovou hru, Select bych doporučil aktivnějším hráčům, kteří chtějí občas míček podržet, ale většinou jsou to oni, kdo tvoří hru. Aurus Soft je pro mě ještě o stupeň větší univerzál, dokážu si tedy představit, že maximální potenciál (i při hře s plastem) využijí především hráči, jejichž hra je postavená na neprůstřelném bloku, spoléhají se na jistý pink a nebojí se hrát si s tempem hry a přechody mezi rotacemi apod. Z generalizované zkušenosti bych odhadoval, že starší generace potahu na tom také bude o něco lépe co do životnosti, ale tenhle předpoklad je neověřený. :)

Úplným závěrem děkuju obchodu Sport Spin za možnost načerpat a sepsat pár dalších postřehů. Ať to pinká.

Ondřej Horák"

aurus_struktura