Recenze od Ondřeje Horáka na pálku XIOM Paltida s potahy Vega EU a Vega EU DF!

Xiom Paltida je novinkou na trhu mezi dřevy, která by se dala označit jako „entry level“. Tedy první prkno, které si člověk pro start své hráčské kariéry pořídí. Co od takového nástroje očekávat? Vidím dva podstatné středobody, okolo kterých se tato kategorie formuje.

• První je určitá vyváženost vlastností, aby se hráč mohl rozvíjet, pilovat techniku a hledat svoje přednosti.
  • Druhá je bez pochyby cenovka, kdy člověk nechce hned na startu investovat celé jmění. Novinky v tomhle segmentu asi celkem často zastíní spíše zvučnější prkna nesoucí jména hráčů či obsahující nějaké speciální kompozity a technologie.

1

Prkno Xiom Paltida je vyrobené v Číně a má i přes příznivou cenu velice dobré zpracování. Povrch je hezky opracovaný a zahlazený. Konkávní ručka působí v ruce celkem masivně, krček ručky je dost zúžený, takže i s drobnější rukou je úchop příjemný. Oproti sérii Novus (Offensive S) je ručka trochu více do kulata a konec na mě působí trochu robustněji. Pro mě osobně je podstatným mínusem, že je nabízené pouze v FL verzi (ale koneckonců je to volba většiny hráčů). Hlava je mírně zvětšená s rozměrem 158 na 151 mm, tloušťka čepele je 6,3 mm a váha 85 gramů. Konstrukčně jde o klasické pětivrstvé celodřevo. Při popinkání bez potahů mě překvapil celkem vyšší, ostrý zvuk.

3

Na prknu byly použité potahy Xiom Vega Europe DF v červené barvě a houbě max o váze 59 gramů a Vega Europe černé barvy s houbou 2,0 o váze 56 gramů. Tyto potahy na sebe generačně navazují s tím, že verze DF neboli Dynamic Friction označuje nově využitou technologii při výrobě gumy topsheetu, která je inspirovaná procesy využívanými v odvětví výroby pneumatik. Moc nerozumím tomu, proč stejně označené potahy s dodatkem DF mají navíc i rozdílnou tvrdost houby. Verze DF je co do tvrdosti o jednu řadu nižší – má tedy 37,5 °, zatímco klasická Europe má 42,5 °.

4

Rozdíl drobně lze znát už při poměřování pohmatem. Ve hře je klasická Vega Europe celkem znatelně živější a přímější potah.  DF verze, přestože s vyšší houbou, je pomalejší a výrazně více toho odpustí. Zde půjde čistě jen o preferenci hráče, ale každý z potahů představí své silnější stránky: verze DF se úplně mazlí s míčkem, dovoluje udělit velkou rotaci a měnit rytmus hry; klasická verze je přísnější, ostřejší a podstatně rychleji dostává míček zpět k soupeři. Ale samozřejmě i ty slabší: verze DF ztrácí z delší vzdálenosti, odkud je hra s ní celkem dřina; klasická verze pak tolik neodpustí a vyžaduje větší přesnost a důraz.

6

Dalším podstatným faktem, který je při výběru první nebo prostě základní pálky brát v potaz, je také to, že její pořizovatel (anebo třeba rodič dítěte) nebude určitě mít dokonalý přehled o všech možnostech dřev a potahů na trhu a jejich nekonečných nuancích. Tahle sestava relativně základních, ale přesto velice kvalitních produktů zaběhlé stolně-tenisové značky tak může být ideální volbou. Určitě se názory na vliv katapultu měkkých potahů na hráče (a navíc mladé hráče) budou lišit, ale za velkou výhodu měkčích potahů považuju minimálně jejich nižší váhu – ta u této sestavy dosáhla celkem 173 gramů, což v ruce působí opravdu lehce.

Prkno je díky své tloušťce relativně tuhé se středně tvrdým pocitem při hře. Ostřejší pocit zmíněný u pinkání bez potahů se samozřejmě trochu upozadil, ale přenos úderových pocitů do ruky je příjemný. Výška oblouku je střední. Rychlostně bych ho řadil na hranici OFF- a OFF, dobře vyvažuje sílu/rychlost se zachováním citu. Prkno je s měkkými potahy dost technické a věřím, že s tvrdšími a rychlejšími potahy by jeho celková rychlost rozhodně nebyla nijak limitující.

7

Xiom Paltida je v hodnocení cena/výkon naprosto super kousek. Ty zmínky o prvním nebo „začátečnickém“ prknu ho mohla v očích pokročilejších hráčů trochu diskreditovat, což by bylo určitě špatně. Jde o komplexní a vyvážené celodřevo, které by svou skvělou kontrolou a citem mohlo velice dobře sloužit celému spektru výkonnostních hráčů a může být naprosto rovnocennou konkurencí prknům jako je XIOM Offensive S, andro Timber 5 OFF, Butterfly Korbel nebo Primorac či třeba Tibhar Stratus Powerwood.

Ondrovi moc děkujeme za pomoc a jako vždy se těšíme na budoucí spolupráci!

Dali jsme na Ondrovu radu a pálky XIOM Paltida udělali rovnou dvě - jednou s potahy Vega EU DF pro jemnější a citlivější hru a podruhé jen s potahy Vega EU pro hru ostřejší dynamičtější. Jako vždy tu hraje roli i pravidlo "náš zákazník, náš pán" a my potahy na požádání nalepíme dle individálního výběru zákazníka.